zaterdag 18 februari 2012

Soorten voeding




De voeding die wij eten, en ervoor zorgt dat we er mooi en gezond uit kunnen zien, is ondergebracht in verschillende soorten voedsel. In dit artikel vertel ik wat meer over die indeling. In mijn artikelen heb ik het namelijk wel eens over koolhydraten of eiwitten. Maar waarvoor heeft je lichaam deze eigenlijk nodig?

Eiwitten (vlees, vis, peulvruchten)
Eiwitten zijn onze bouwstoffen, stoffen die onmisbaar zijn voor groei en ontwikkeling. Ze kunnen ook worden verbrand zodat ze energie leveren aan ons lichaam. Ze komen voornamelijk voor in eieren (logisch!), vlees, vis en peulvruchten. Peulvruchten zijn erg gezond. De naam is eigenlijk een verzamelterm voor zaden die uit peulen komen. Dit zijn erwten, sperziebonen, linzen en pinda’s. Peulvruchten zitten vol ‘kiemkracht’, want het is de bedoeling dat er een nieuwe plant uitgroeit. Daardoor zitten ze vol eiwitten, maar ook vetten (als reserve voor het plantje) en vitaminen. Ook vis en vlees bevatten vitaminen. De verhalen over de hoeveelheden omega 3 vetten in vette vis zijn al heel erg bekend! Eiwitten zijn dus onmisbaar voor ons.



Koolhydraten (Aardappel, pasta, brood)
Koolhydraten leveren de energie die wij nodig hebben. De meeste koolhydraten die wij eten komen uit aardappel, brood, rijst of pasta. Aardappel is daarvan de meest ‘gezonde’ keuze omdat het ook nog vitaminen en mineralen bevat. Ook brood (of graanproducten) zijn rijk aan vitaminen. Maar ook pasta en rijst leveren op een hele verantwoorde wijze energie (helemaal als je volkoren pasta of zilvervliesrijst eet met veel vezels). Vroeger bestonden maaltijden voornamelijk uit koolhydraten. Juist in veel diëten worden de koolhydraten geschrapt. Dat klinkt heel logisch, want wanneer je lichaam geen koolhydraten binnen krijgt zal het iets anders moeten gaan verbranden. Het lichaam gaat dan haar eigen vet opbranden (en zo val je dus af). In mijn ogen is dit op lange termijn niet zo gezond. Een beetje koolhydraten is best gezond, het levert vezels en vitaminen en zorgt voor een goede verbranding. De beste tip is dus een goede balans vinden tussen eiwitten en koolhydraten.

Vetten (olie, boter)
Ja, dit willen we liever niet horen maar vetten zijn noodzakelijk voor ons. Maar je hebt wel een onderscheid tussen ‘goede’ en ‘slechte’ vetten. Verzadigde vetten heeft het lichaam in principe niet nodig (en kan ons dik maken wanneer we ze niet verbranden). Deze vetten zijn voornamelijk aanwezig in vlees en boter. Onverzadigde vetten, zoals linolzuur en alpha-linolzuur) daarin tegen zijn onmisbaar voor ons. Ze heten daarom ook wel essentiële vetten. Het is belangrijk ze binnen te krijgen omdat ze de kans op hart- en vaatziekten verminderen en omdat ze verbinden aangaan met verzadigde vetten en ze zo opruimen! Je kunt ze vinden in vette vis, noten en plantaardige olie.

Groenten en fruit
Groenten zijn plantaardige delen die we kunnen eten. Ze komen in bladgroenten (spinazie), koolgroenten, stengelgroenten, en ga zo maar door.
Fruit zijn de ‘zaden’ van planten die we kunnen eten. Groenten en fruit leveren onze vitaminen en mineralen, stoffen die we nodig hebben om goed te functioneren en om ons voedsel te verwerken. Veel groenten en fruit hebben de naam ziektes te voorkomen en bloeddruk verlagend te werken.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen