Dinertje Franse stijl



Gisteren kwamen vrienden langs voor een dinertje en een drankje. Meestal vind ik het leuk om dan allerlei hapjes op tafel te zetten zoals tapas of mezedes (griekse variant van tapas). Maar dit keer besloten mijn vriend en ik een Franse maaltijd te maken. Gewoon klassiek met een voorgerecht, hoofdgerecht en een nagerecht.
De keuze viel op kogelbiefstuk met rode wijnsaus met courgette en rode paprika. Als voorgerecht aten we carpaccio en als nagerecht een honing walnoot dessert.

Kogelbiefstuk is uiteraard heel makkelijk te maken. Je dept ze van te voren droog met keukenpapier. Verhit wat boter tot het begint te verkleuren en leg daarna voorzichtig de biefstukjes in de pan. 1 minuutje per kant is voldoende voor een rare/medium biefstuk. Als je meer van doorbakken houd laat ze nog 3 minuutjes in de pan doorsudderen. Wikkel daarna de biefstukjes in aluminiumfolie en laat ze rusten voor 3 minuten. Dit zorgt ervoor dat alle sappen weer terugstromen waardoor de biefstuk heel mals zal zijn.







Rode wijnsaus past heerlijk bij biefstuk. Je hebt er voor nodig:
3 sjalotjes
Olijfolie
4 tomaten in kleine blokjes (geen zaadjes)
1 knoflookteentje
1 theelepel bloem
200 ml runderbouillon
200 ml rode wijn

Fruit de sjalotjes en de knoflook en voeg daarna de tomatenblokjes en de bloem toe. Laat deze ongeveer 3 minuten meebakken en blus af met rode wijn en runderbouillon. Laat het geheel ongeveer 8 minuten koken terwijl je blijft roeren. Garneer de saus uiteindelijk met basilicum.

De courgette en paprika heb ik snel gewokt met zout en fenegriekzaad.



Reacties

  1. ohh dat ziet er heerlijk uit, volgens mij kan je heel goed koken!

    XOXO

    http://blondefashiontale.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hmm lekker, ik vind het nog best lastig om biefstuk goed te bakken, maar eet het ook bijna nooit thuis

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het was heel erg lekker! De biefstuk was heerlijk mals!

    groetjes,
    Eva & John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk! Jullie lekkere wijntje hebben we ook soldaat gemaakt!
      Ik volg je vanaf nu op twitter :)

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts