zondag 14 juli 2013

Tips voor een slanke barbecue



Nu de temperaturen langzaam beginnen te stijgen gaat natuurlijk ook het barbecue seizoen van start. Heerlijk op een warme zomeravond buiten kunnen koken, veel beter kan het bijna niet! Mensen denken bij barbecue vaak dat het ongezond is, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Barbecueën is gewoon een lekkere wijze van voedsel bereiden. Dit kan ook heel verantwoord!
Lees mee voor tips om een slanke barbecue te organiseren.

Vlees, vlees, vlees…
Met een barbecue is het verleidelijk om al snel te veel vlees te eten. Maar groentes kun je ook goed op de grill leggen. Gebruik hiervoor groentes als courgette, aubergine of pompoen. Of wissel vlees af met vis, zoals zalm of makreel. Deze vissoorten smaken heerlijk met een BBQ smaak en bevatten omega 3 en omega 6.


Sausjes
Sausjes worden vaak rijkelijk gebruikt op BBQ’s, terwijl dit vaak dikmakers zijn. Gebruik liever sausjes op basis van yoghurt in plaats van mayonaise. Een populair ‘yoghurt based’ sausje is tzatziki (met knoflook en komkommer). Onthoud verder dat rode sauzen (ketchup etc) magerder zijn dat lichte sauzen (room, mayonaise etc.).

Brood
Tijdens het wachten totdat de BBQ warm wordt eet ik vaak mijn buik vol aan stokbroodjes (met kruidenboter!). Achteraf heb ik dan spijt want ik heb vaak geen honger meer zodra eindelijk het vlees op de barbecue wordt gezet. Brood (en met name de kruidenboter dan) kan je al snel te veel aan eten. Zet daarom wat frisse salades op tafel. Deze vullen minder maar stillen toch de eerste trek. Bovendien zijn ze een stuk gezonder! Kies verder ook voor volkoren stokbrood. Net zo lekker, maar toch meer vezels.

En verder lekker niet te veel nadenken over het eten en lekker genieten van een gezellige zomer avond!


2 opmerkingen:

  1. Ik hou van tzatziki en salades! We gaan vanavond bbq-en zin in ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Handige tips! Vind zelf vis op de bbq veel lekkerder dan vlees haha.

    BeantwoordenVerwijderen