Gezonde Dode Zee


Tijdens mijn tocht door Israel kwam ik langs de Dode Zee! Iedereen kent de Dode Zee wel van naam. Het meer is namelijk zo zout dat je erin blijft drijven en niet onder water kan komen. Natuurlijk wilde ik dat uitproberen.
Daar stond ik dan op het strandje voor de waterlijn. Het was 18 graden en het water was nog veel kouder. Ik vergeleek het maar met een Nieuwjaarsduik en ging het water in. KOUD!!!

Het water voelde heel bijzonder aan. Je komt inderdaad niet onder water en zwemmen lukt niet want je draait meteen weer op je rug. Het zout prikt in alle wondjes die je hebt, zelfs als je niet in de gaten had of je een wondje had. Ondanks de kou voelde het water heel relaxed en tintelend aan. Na een kwartier ging ik het water weer uit. Je huid is dan helemaal glibberig van het zout dus dat spoel je onder douches er weer af.
Na het bad voelt je huid super zacht aan. Het is goed doorbloedt en door de zouten heeft je huid als het ware een peeling gehad. Heerlijk!





Het water van de Dode Zee is door haar samenstelling heel gezond voor de huid. De modder en de zee bevatten organische algen, mineralen en halogenen.
De Dode Zee bevat wel 30 mineralen waaronder:

Magnesium: Weerstandverhogend en bevordert de werking van spieren en zenuwen.
Bromide: Werkt spierontspannend en herstelt huidziektes.
Zwavel: Werkt desinfecterend.
Jodium: Voor een elastische huid, bevordert groei en stofwisseling.
Sulfaat: Reguleert de vochthuishouding
Selenium: Goed voor het hart en werkt als antioxidant door schadelijke stoffen tegen te gaan.
Calcium: Stimuleert de bloedsomloop en celvernieuwing
Zink: Bevordert de celvernieuwing

Veel mensen met huidziektes zoals acne of psoriasis gaan voor een kuur naar de Dode Zee. Daarnaast is de Dode Zee het laagst gelegen meer ter wereld. Het ligt 400 meter beneden de zeespiegel. Door de lage ligging bevat de lucht meer zuurstof dan op gewone hoogtes. Veel zuurstof in de lucht heeft positieve effecten op onze longen en ademhaling.
Door enkele uren aan de Dode Zee hebben doorgebracht voelde ik me gezond en fris. Mijn huid is nu nog steeds ( na 7 dagen) heel zacht.

Het zout en ook cosmetica gebaseerd op de mineralen van de Dode Zee zijn in de meeste drogisterijen verkrijgbaar.

Reacties

Populaire posts