Guacamole recept



Gisteren had ik een artikel gemaakt over een lekker taco recept. Bij een Mexicaans etentje hoort natuurlijk guacamole.  Misschien zagen jullie deze saus al voorbij komen. Guacamole is mijn favoriete dipsausje. Ik ben namelijk dol op avocado’s en guacamole zit er vol mee!

Guacamole is in elke supermarkt kant en klaar te krijgen. Super makkelijk als je snel wat dipsaus wilt. Maar vaak zijn in deze potjes maar weinig van de benodigde ingrediënten te vinden. Het bleek zelfs dat er soms maar 4% avocado in zit!
De kant en klare guacamole heeft hierom zelfs een keer het programma Kassa gehaald. Kijk voor de video op: http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/foodwatch-een-theelepeltje-avocado/speel/1/

Maar er is een alternatief voor de guacamole potjes uit de supermarkt. Namelijk de saus gewoon zelf maken. Het enige wat je hoeft te doen zijn de ingrediënten tot een mengsel pureren. Dit duurt ongeveer 2 minuten en dan heb je gegarandeerd een gezonde en verse dipsaus.





Wat heb je nodig?

2 avocado’s                               ½ eetlepel zure room
1 tomaat                                   1 el. verse koriander
3 knoflook teentjes.                    ½ limoen (het sap ervan)
1 ui
1 chilipepertje


Hoe maak je het?

Zoals ik al zei is het heel eenvoudig. Je snijd alle ingrediënten wat kleiner zodat ze gepureerd kunnen worden met een staafmixer (of een keukenmachine oid). Vervolgens pureer je alles tot een moes. Wanneer je de saus niet direct serveert kun je deze het beste afdekken met folie omdat de saus anders kan verkleuren. Volgens sommigen hoort zure room niet thuis in guacamole. Dat klopt ook wel, het orginele recept maakt er geen gebruik van. Toch vind ik de saus net wat frisser en smeuïger smaken wanneer ik zure room toevoeg. Maar smaken verschillen dus probeer vooral zelf uit wat je lekkerder vindt!


Reacties

Populaire posts