Kamille




Er heerst op het moment een kleine griepgolf of in elk geval een verkoudheidsgolf. Ook ik ben flink verkouden geworden. Een vertrouwd middeltje waar ik altijd naar grijp als ik last heb van een verstopte neus is kamillethee. De thee wordt gemaakt van kamille, een bloem die sinds oudsher al wordt gebruikt als medicijn.
Kamille heeft een ontstekingsremmend en ontsmettend effect en werkt ontspannend voor onze darmen en maag. De bloemen worden meestal gebruikt voor thee of voor oliën die verder verwerkt worden in zalfjes en crèmes.
Kamille is zowel inwendig als uitwendig te gebruiken.







Uitwendig gebruik

Stomen
Kamillethee is een natuurlijke wijze om je neus, keel en hoofd te verlichten van de verkoudheid. Ik gebruik het vaak door ermee te stomen. Doe wat gedroogde kamillebloemen in een kom en giet er kokend water overheen. Breng je gezicht boven de kom en adem de stoom in. Het handigst is om een handdoek om je hoofd te houden zodat de warmte niet ontsnapt. Wees voorzichtig en houd je hoofd om minaal 20 cm afstand van het water om verbranding te voorkomen.

Ontsmetting
Maar kamillethee biedt meer mogelijkheden dan stomen. Het werkt desinfecterend en is geschikt om irritaties, jeuk en kleine wondjes mee te wassen.

Haaruitval
Kamille helpt de haarwortels sterker te worden en heeft een positief effect bij haaruitval. Giet na afloop van een wasbeurt wat thee over het haar en laat het natuurlijk opdrogen.

Inwendig gebruik

Anti stress middel
Kamille thee werkt rustgevend en is een ideaal drankje voor een goede nachtrust. Ik wissel om mijn werk graag groene thee (anti oxidanten) en kamille thee af.

Spijsvertering
Kamille heeft een positief effect op onze maagwand en darmen. Het brengt rust en zorgt voor een evenwichtig systeem. Ook menstruatiepijn wordt door kamille vermindert.

Kamillethee is kant en klaar verkrijgbaar maar ook heel makkelijk ‘vers’ te maken. Ik heb altijd een zak gedroogde kamille bloemen in hun. Het enige wat je hoeft te doen is er heet water overheen te gieten en het mengsel te zeven. Heerlijk!

Drinken jullie vaak kamillethee?




Reacties

  1. Ja ik vind kamillethee ook fijn; ruikt lekker en dan heb ik bij voorbaat al het idee dat het me rustiger maakt. Voor stomen heb ik het inderdaad ook wel eens gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga mijn vriend zo naar de winkel sturen, lig nu ziek in bed en dat is niets voor mij:(

    XOXO

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ook altijd kamillethee in de kast staan voor het geval ik verkouden of ziek word..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kamille is echt heilig in huize Cejvanogiets

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik drink ook af en toe kamillethee,
    maar echt lekker vind ik het eigenlijk niet haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk dat het hier ook zo veel gedronken wordt!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts