Vietnameze loempia’s maken



Tijdens mijn vakantie in Vietnam kreeg ik een ‘cooking class’ (kookles) van echte vietameze koks. Hierbij leerde we o.a. hoe we zelf Vietnamese loempia’s konden maken. De loempia’s zijn in Vietnam smaken net wat anders dan de variant die we in Nederland eten. Ze zijn namelijk wat kleiner en dikker, omdat ze veel meer groenten bevatten. Naast groenten kun je vlees naar keuze toevoegen, zoals kip, rund, varken, garnaal of krab.

Wat heb je nodig?
Filodeeg
Glasnoedels (of hele dunne vermicelli)
Wortel
Bamboescheuten
Witte kool
Garnalen
Losgeklopt ei
Fijngesneden knoflook
Sojasaus
Zonnebloemolie


 

Hoe maak je het?
Kook de glasnoedels in maximaal 5 minuten gaar. Spoel ze af met water en haal ze uit elkaar. Ontdooi intussen de filodeegvellen en bedek ze met vochtig keukenpapier om ze soepel te houden.

Maak de garnalen schoon en bak de ze gaar in knoflook en eventueel wat sojasaus. Schep hier een half losgeklopt ei doorheen.
Snijd de groenten in hele smalle reepjes en roerbak ze in enkele minuutjes gaar en voeg ze toe aan de garnalen. Meng tot slotte de noedels erdoorheen.

Pak een loempiavel en leg het als een ruit voor je (met een punt naar boven). Schep wat vulling op het vel en vouw de onderste punt richting de bovenste punt. Zorg ervoor dat deze punten elkaar niet raken maar dat er ongeveer 2 centimeter tussen zit. Vouw vervolgens de linker en rechterpunt naar binnen en rol tot slotte de loempia dicht. Bedek de randen met eimengsel.

Frituur de loempia in zonnebloemolie van 170 graden Celsius tot ze goudkleurig zijn. Enjoy!!

Reacties

  1. Reacties
    1. Leuk dat je weer op mn blog kijkt! Ik heb ook geen frituur ;) Ik schenk meestal een flink laagje olie in een pannetje en frituur daarin. Het is even 'aanvoelen' wat de goede warmte is.

      Budgettip: gebruik frituur- of zonnebloemolie om in te frituren. Deze olieen zijn relatief goedkoop. Zonde om dure olijfolie hiervoor te gebruiken.

      Verwijderen
  2. Wat leuk dat je daar zo'n kookles hebt gevolgd, lijkt me erg interessant. Zelf heb ik dat in het buitenland nog nooit gedaan, moet ik zeer zeker ook eens proberen :)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts