zaterdag 8 september 2012

De voordelen van een power nap



Voldoende slapen is onmisbaar voor de gezondheid en een mooi uiterlijk. Tijdens de slaap herstelt het lichaam namelijk van schade en inspanning. Niet alleen nachtrust maar ook korte slaapjes zoals power naps hebben een zeer positieve invloed op je geestelijke en lichamelijke gezondheid.

Power naps (of hazenslaapjes) zijn korte momenten van slaap voordat je lichaam en geest in de slaapcyclus belandt. Uit onderzoek blijkt dat power naps geestelijke inspanning helpt te verbeteren . Zo wordt het geheugen scherper en verhoogt het concentratievermogen en het leervermogen. Power naps helpen ook opgebouwde slaaptekorten tegen te gaan. Het lichaam is daardoor beter bestand tegen gevolgen van stress en herstelt het sneller van schade. Hierdoor zal je huid uiteindelijk meer uitgerust en mooier worden.



Power naps zijn het meest effectief als ze maximaal 20 minuten duren. Wanneer je langer slaapt kom je namelijk terecht in de gewone slaapcyclus. De slaapcyclus is een langdurige cyclus van enkele uren. Wanneer deze tussentijds wordt doorbroken zul je merken dat je je slaperiger voelt dan ervoor, je slecht kan oriënteren en meer lusteloos bent.

Hoe kun je het beste een powernap doen?

  • Kies een goed moment. Na de lunch is een natuurlijk moment voor het lichaam om even te rusten.

  • Vermijd caffeine houdende dranken zoals koffie of energiedrankjes.

  • Maak de ruimte waarin je slaapt zo donker mogelijk. Dit zorgt ervoor dat je lichaam melatonine aanmaakt. Dit maakt je slaperig. Lees voor meer informatie dit artikel.

  • Zorg dat je niet gestoord kan worden. Dit helpt je te ontspannen.

  • Ten slotte: Stel je zelf in op de slaap. Het lijkt tegen je gewoonte in om overdag te slapen maar besef dat je er alerter en scherper van wordt.


Meer informatie kun je vinden in een onderzoek van National Institute of Mental Health. Kijk verder op deze website: http://www.nih.gov/news/pr/jul2002/nimh-02.htm


5 opmerkingen:

  1. Klopt. Ik doe deze powernapjes ook en wordt meestal automatisch na 20 minuten of een half uurtje wakker en lekker dat je je dan voelt! Ik werd laatst uitgelachen op werk omdat ik ze deed. Maar het is zo chill!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super goed! Eerst is het even wennen om je ritme te vinden. Maar na verloopt van tijd wordt je vanzelf op tijd weer wakker.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed artikel om te lezen! (:
    x Muriël

    BeantwoordenVerwijderen