woensdag 13 maart 2013

Rode bieten



Bietjes waren mijn favoriete groente toen ik klein was. Ze smaken namelijk zo zoet dat ik als kind niet eens door had dat ik groente at. Gelukkig zijn bietjes niet alleen lekker zoet maar ook heel gezond.
Ze zijn zeer rijk aan antioxidanten. Deze stoffen minimaliseren de schadelijke invloeden van vrije radicalen waaraan ons lichaam dagelijks wordt blootgesteld, zoals huidveroudering of ontwikkeling van kwaadaardige mutaties in lichaamscellen.
Verder zijn bieten een bron van mangaan, een stof die helpt vitamine B en C beter te laten opnemen. Tot slot bevordert het regelmatig eten van bieten het immuunsysteem.


 

Bieten zijn veelzijdig te gebruiken zoals koud in salades of warm in soepen of stamppotten. Houd er rekening mee dat bieten een relatieve lange kooktijd hebben (20 minuten voor zomerbieten, 1 uur voor winterbieten). Je kunt ze ook voorgekookt bij de supermarkt of groentewinkel kopen.

In mijn volgende artikel geef ik een recept voor een heerlijke bietensalade.

4 opmerkingen:

  1. Ik ben al een tijdje op zoek naar rauwe bieten. Waar de hell kan je die kopen? :D Onze groenteboer, turk én albert heijn hebben het niet! Alleen die voorgekookte. Maar ik wil juist rauwe voor in de sapcentrifuge, omdat daar meer voedingsstoffen in zitten dan in voorgekookte.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha! Normaal gesproken zou de AH ze moeten hebben. Jumbo heeft ze zeker, maar ik weet niet of die in je buurt zit?
      Verder hebben biologische winkeltjes ze wel eens.

      Verwijderen
    2. Ik kan eens kijken bij de Ap XL die wat verder zit. Onze Jumbo is sinds een half jaar weg en de biosupermarkt heeft ze ook niet. Zo stom! Maar mijn vriend heeft ze laatst wel gevonden bij de Dekamarkt, yesss. Alleen zit die in een andere stad :p.

      Verwijderen
  2. Ik koop ze eigenlijk altijd voorgekookt (hoe lui ;-)) Maar ik vind ze zo lekker in salades en dan is het best handig als ze gewoon al ready to eat zijn :)

    BeantwoordenVerwijderen