Gezonde ceasar salad met zongedroogde tomaten en volkoren croutons



Tijdens de zomer vind ik het heerlijk om salades te eten tijdens de lunch of diner. Dit recept is op dit moment mijn favoriet. Ik werd voor dit recept geinspireerd door de bekende ceasar salad. Ik besloot hiervoor een nóg gezondere en lekkerdere variant te maken.

Voor deze salade gebruikte ik (boter)sla, rucola en kruiden uit mijn eigen tuin. Ik pluk de sla zo laat mogelijk om zoveel mogelijk voedingsstoffen te behouden. Sla is erg makkelijk te kweken en verse sla smaakt veel lekkerder dan sla uit de supermarkt. Geen tuin, geen tijd? Geen probleem, kies voor deze salade de biologische slasoorten. Verse rucula is gezond doordat ze rijk is aan vitamine B en C, en ijzer, calcium en zink.
Voor de croutons maak ik gebruik van volkorenbrood en olijfolie, voor extra voedingsvezel en meervoudig onverzadigde vetzuren (de gezonde variant van olie).



Wat heb je nodig? (voor 2 personen)
Handjevol botersla
Handjevol rucola
Verse kruiden: peterselie, marjoraan en bieslook
2 eetlepels zongedroogde tomaten (uitgelekt en fijn gesneden)
2 volkoren boterhammen
1 teentje knoflook
3 el olijfolie
1 el appelcider azijn
1 kipfilet
8 zwarte olijfjes

Hoe maak je het?
Verwarm de oven voor op 225 graden. Besprenkel de boterhammen met olijfolie. Smeer de boterhammen in met het knoflookteentje door er licht mee over de boterham te wrijven. Breng eventueel op smaak met zout en leg de boterhammen in de oven en rooster ze voor ongeveer 8 minuten. Snij ze daarna in kleine blokjes.

Snij de kip in kleine stukjes en bak deze tot ze gaar is. Laat afkoelen tot een lauwwarme temperatuur.
Was de sla, rucola en kruiden en laat goed uitlekken (of gebruik een sla centrifuge). Meng de zontomaten, kipblokjes en olijfjes met de sla, rucola en kruiden. Breng de salade op smaak met olijfolie en appelciderazijn.
Besprenkel de salade met de volkoren croutons.

Voila! Een supergezonde en voedzame salade. Geniet ervan!




Reacties

  1. Die ziet er fantastisch uit! Ik ben dol op salades in de zomer :)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts