Gezonde lentegroente: Asperges



Het asperge seizoen is volop aan de gang. Het 'witte goud' is populair vanwege de typische smaak, maar wist je dat asperges ook erg gezond zijn?

De stengels asperges bevatten erg veel vitamine E, een krachtig antioxidant voor mooie haren en een gezonde huid omdat het bijdraagt aan een goede celdeling. De kopjes van asperges zijn rijk aan vitamine B.
Verder zijn asperges een goede bron van calcium, selenium, zink en ijzer. Dit zijn belangrijke mineralen die als bouwsteen fungeren voor het lichaam.

Witte asperges worden het meest gegeten in Nederland, maar er zijn ook groene en paarse asperges. De groene asperges bevatten de meeste vitamines en mineralen.

Asperges zijn makkelijk te bereiden. Groene asperges hebben geen enkele voorbereiding nodig, en zijn na een paar minuten stomen gaar. Witte asperges hebben hardere vezels in de stengel en moeten geschild worden voor gebruik. Na 10 minuten koken zijn de witte asperges gaar.

Asperges worden klassiek gegeten met ei en ham, maar de groenten lenen zich voor veel meer recepten. Combineer ze bijvoorbeeld met gerookte zalm, of in salades met radijsjes en rucola.

Reacties

  1. Jammer genoeg ben ik echt geen fan van asperges. Enkel in soep lust ik ze wel eens :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hou zelf niet zo van asperges...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ken zoveel mensen die het niet lekker vinden maar ik ben er gek op dit is misschien wel mijn favoriete groente

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Meid :D

    Alles goed?

    Nou dat heb ik al een tijd niet meer gegeten :D

    Als je me een lekker recept geeft wil ik het wel proberen ;)

    Liefs!

    xxx
    FIT&FAB - Hydrapak Review Wooley Bottle
    Visit The Fashion Milkshake Blog
    JOIN MY BLOGGER NETWORK

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts