Food Hacks: 10 onmisbare spullen in de keuken!





Een goed begin is het halve werk. En dat geldt zeker ook met koken.
Koken kan nog wel eens als een taakje worden gezien dat nou eenmaal moet gebeuren.
Maar met de juiste spullen gaat het koken een stuk sneller, gemakkelijker en wordt het dus een stuk plezieriger!

Voor mij zijn de volgende spulletjes gewoonweg onmisbaar in de keuken. Hiermee word je vanzelf een keukenprins(es)!

1 Een scherp mes + slijper:
Een scherp mes voorkomt dat je spieren in je hand zich hard moeten inspannen.
Daarnaast zorgt een scherp mes voor mooie, strak gesneden producten waardoor je gerechten er prachtig uit zullen zien.
Dus slijp je messen regelmatig. Niets is prettiger als dat je mes als vanzelf door harde groentes of vlees snijdt.


2 Staafmixer:
Gladde crèmes, soep, guacamole, etc, deze heerlijke dingen zijn super snel te maken zonder enige moeite of kook ervaring met een staafmixer.
Ik heb een keukenmachine maar ik doe eigenlijk alles met de staafmixer. Een keukenmachine kost me teveel tijd om schoon te maken (ik zie er al tegenop om hem te gebruiken), en er is vrijwel niets dat een straatmixer niet kan hakken, mixen en mengen. Wanneer je direct na gebruik de mixerkop afspoelt en reinigt zul je niet hoeven te boenen en is je staafmixer weer klaar voor volgend gebruik.

3 Kruiden opbergsysteem:
Om lekkere gerechten te kunnen maken heb ik misschien wel 40 soorten kruiden,specerijen, zaden, en andere smaakmakers in mijn keuken. Mijn collectie breidt zich steeds meer uit dus een goed overzicht is prettig.
Vroeger lag alles door elkaar heen én op elkaar in een diepe keukenlade. Het kostte erg veel tijd om het juiste specerij erbij te zoeken terwijl ik aan het koken was. Ook kocht ik veel dubbel, omdat ik niet meer wist wat ik mijn keukenlade lag. Op een gegeven moment had ik 3 potjes karwijzaad.
Nu heb ik alles op een rijtje in een ondiepe keukenlade opgesteld, gesorteerd per keuken (Idiaas, Mediteraans, Aziatsch en zoete gerechten). Boven op elk potje heb ik een label zodat ik direct zie wat er in een potje zit.
Je kunt natuurlijk ook een kruidenrekje kopen.

4 Vijzel:
Goede curries of kruidenmixen ontstaan in een vijzel. Een goede vijzel is ZWAAR zodat hij niet verschuift wanneer je ermee werkt. Daarnaast heeft het ook een zware stamper. Dit scheelt je spierkracht omdat het gewicht van de stamper de producten kneuzen, in plaats van dat je hard moet stampen.

5 Voldoende spatels en lepels:
Kleine lepels om kruiden hygiënisch toe te voegen, of om stroop of honing toe te voegen. Grote lepels om soep te scheppen. Lepels om mee te proeven. Spatels om eitjes mee om te scheppen. Zorg dat je voldoende in je besteklade hebt liggen. Ik ben een groot gebruiker.

6 Ovenwanten, pannenlappen of theedoeken:
Welke ook je favoriet is, zorg ervoor dat jezelf goed beschermt tijdens het koken tegen hitte en verbranding. Zorg dat ze dichtbij liggen.

7 Goede pannen:
Kookpannen voor soep en groenten, braadpannen voor suddervlees, anti-aanbak pannen voor eieren en andere sticky producten. Veel gerechten hebben een speciale pan nodig om goed tot recht te komen.

8 Smaakmakers:
Zorg dat je altijd smaakmakers in huis hebt. Gerechten worden zoveel lekkerder als je hieraan aandacht besteedt.
Smaakmakers zijn: citroenen, knoflook, uien, kruiden, specerijen, rozijnen, gedroogd fruit en noten en zaden.
Oh, en een paar goede (Olijf)olies en azijnen.

9 Dunschillers en mandoline:
Ben je niet zo goed in dun snijden. Een dunschiller en een mandoline besparen je erg veel werk. Ik kan niet meer zonder.

10 Leuk servies:
Gerechten kunnen in mijn ogen staan of vallen met het juiste servies. Het maakt erg veel uit of een gerecht mooi opgemaakt op het bord ligt.
Sommige salades worden rommelig in een kom en komen beter tot hun recht in een rechthoekige schaal. Of sommige soepen stralen je tegemoet als je ze in een gekleurde kom opdient. Maak het leuk en je zult zien dat als het er lekker uit ziet, dat het ook beter smaakt.

Reacties

Populaire posts